Hier vind je alle voetnoten uit het boek ‘Digital employee experience’ gemakkelijk op één plaats bij elkaar.
Hoofdstuk 1 Inleiding
- “In januari van dit jaar schreef [Josh Bersin] dat werk de afgelopen veertig jaar (ongeveer de duur van zijn loopbaan) eigenlijk helemaal niet veranderd is.“
- “… een intern netwerk dat gebruik maakt van dezelfde methodologie en technieken als het internet, maar dat alleen toegankelijk is voor medewerkers.“
- “Wij hebben deze versies onder meer ontleend aan het werk van James Robertson, de bekende Australische expert op het gebied van intranet en de digitale werkomgeving.“
Hoofdstuk 3 Wat is (digital) employee experience?
- “In februari 2018 publiceerde intranet- en digital workplace goeroe James Robertson van het Australische adviesbureau StepTwo zijn eerste artikel over Digital Employee Experience (DEX).“
- “Wij gebruiken de definitie en modellen van de Amerikaan Jacob Morgan, futurist en schrijver van The Employee Experience Advantage als basis.” via Bol.com of Managementboek.
Hoofdstuk 4 Vier perspectieven op digital employee experience
- “Al in 2017 schreef Dion Hinchcliffe dat belangrijke prestatie-indicatoren van productiviteit en efficiëntie tot betrokkenheid en retentie (behoud van personeel) allemaal worden beïnvloed door de aard en kwaliteit van de digitale hulpmiddelen die medewerkers krijgen.“
- “Volgens het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) werkte in 2019 zo’n 39 procent van alle werkenden wel eens vanuit huis, het merendeel incidenteel en niet op een vaste dag.“
- “In maart/april 2020 werkte 51 procent van de werkende Nederlanders thuis, in september/oktober was dit 42 procent. Begin 2021 is het percentage weer toegenomen naar 48 procent.“
Hoofdstuk 6 De digitale werkomgeving
- “De binnenste laag van het technologieperspectief richt zich op de doelen van je digitale werkomgeving, die bij voorkeur natuurlijk zijn afgeleid van de organisatiedoelstellingen. We onderscheiden — gebaseerd op de Five Purposes van Robertson — vijf doelen…“
- “Voor de dimensie van het type werk introduceren we hier eerst een model gebaseerd op een artikel van Brad Grissom uit 2018 over welk type werk (communicatie, samenwerking, geconcentreerd individueel werk) je via welke applicatie binnen het totale pakket van Microsoft 365 kunt doen.“
- “De tweede dimensie van digitaal (samen)werken ontlenen wij aan Sam Marshall die aangeeft dat medewerkers altijd één of enkele systemen open hebben staan, maar dat dat heel verschillende systemen kunnen zijn, afhankelijk van de functie die zij hebben. Daarnaast zijn er systemen die medewerkers regelmatig gebruiken en weer andere systemen gebruiken ze maar zeer incidenteel.“
- “Robertson laat deze diversiteit goed zien in onderstaande diagrammen met de twee assen complexiteit en snelheid…“
- “Robertson heeft het eerder getoonde diagram met snelheid versus complexiteit verder uitgewerkt naar een overzichtelijk managementmodel voor Microsoft 365.“
Hoofdstuk 7 De autonomie van werken op afstand
- “Matt Mullenweg, oprichter van Automattic (meest bekend van de ontwikkeling van WordPress), beschrijft vijf niveaus van werken in ‘gespreide’ (distributed) teams.“
- “Onder meer NRC Handelsblad schreef daarover het artikel ‘Thuis wordt de rustige werkplek, het kantoor een soort Starbucks’.“
- “Uit onderzoek van het Centraal Planbureau in januari 2021 blijkt dat mensen in Nederland voor de coronacrisis gemiddeld bijna 4 uur per week thuiswerkten.“
Hoofdstuk 8 Cultuur van digitaal (samen)werken?
- “GitLab, ‘s werelds grootste “all-remote organisatie” met ruim 1.200 medewerkers in meer dan 65 landen, heeft asynchroon werken tot haar standaard gemaakt, zoals te lezen is in hun ‘Remote Manifesto’.“
- “Wil je meer weten over volledig op afstand werken? Dan raden we je absoluut aan om de informatie die GitLab publiceert door te akkeren en zo inspiratie op te doen.“
- “Digitaal (samen)werken is ook iets anders dan je werk doen met behulp van digitale middelen. Daarover schreef Jan van Ginkel in april 2020 in een weblog op iBestuur…“
- “Om dit te verduidelijken, gebruiken we het model van Concurrerende Waarden van Cameron & Quinn, een bekend diagnosemodel voor het in kaart brengen van de huidige en gewenste organisatiecultuur.“
Hoofdstuk 9 Kansen voor gepersonaliseerde communicatie
- “Waardering voor interne communicatie is onder invloed van COVID-19 in 2020 toegenomen.“
- “We zien hierbij een uitgebreidere rol voor (interne) communicatieprofessionals, zoals beroepsvereniging Logeion eind 2020 ook naar buiten bracht.“
- “Hoe je dat doet laat het bedrijf Basecamp goed zien in de uitgebreide ‘The Basecamp Guide to Internal Communication’.“
- “In een uitzending van de Utrechtse Communicatie Kring (UCK) werd ook al geconcludeerd dat meer (formele) interne communicatie niet de oplossing is om de sociale cohesie bij gespreide vormen van (samen)werken te ondervangen.“
- “Dit sluit goed aan op het raamwerk voor push- en pull-communicatie van Simon Terry.“